Bakgrund
Arbetslivet ska erbjuda var och en som arbetar trygghet, utveckling och god hälsa. Eftersom hälso- och sjukvårdspersonalen är en särskilt utsatt grupp i arbetslivssammanhang behöver kunskapen om risker och friskfaktorer hos denna grupp öka. Detta uppdrag bidrar till att uppfylla målsättningarna i regeringens arbetsmiljöstrategi.
Läs mer om regeringsuppdraget på Regeringskansliets webbplats
Syfte
Syftet med uppdraget är att ge en ökad kunskap för hur arbetsmiljön för hälso- och sjukvårdspersonal kan främjas och hur arbetsmiljörisker för gruppen kan minimeras och undanröjas. Inom ramen för uppdraget ingår även att sprida resultaten av den sammanställda kunskapen så att den kan utgöra ett stöd för bland annat arbetsgivare, chefer, skyddsombud och andra förtroendevalda på berörda arbetsplatser. I uppdraget samverkar vi med Folkhälsomyndigheten och vi kommer inhämta kunskap och erfarenheter från Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan, Socialstyrelsen och andra berörda myndigheter.
Mål
Resultaten sammanställs så att kunskapen kan utgöra ett stöd för bland annat arbetsgivare, chefer, skyddsombud och andra förtroendevalda på berörda arbetsplatser. För att fördjupa kunskapen om problembilden och bidra till spridning och implementering kommer dialog föras med bland andra arbetsmarknadens parter, kommuner och regioner samt med berörda professionsföreningar.
Den sammanställda kunskapen ska kunna användas som vägledning för att utveckla och skapa ett främjande arbetsmiljöarbete för hälso- och sjukvårdens personal.
Delprojekt inom regeringsuppdraget
Det här projektet består av fyra delar:
-
- Interventioner på arbetsplatsen för förbättrad psykosocial arbetsmiljö i hälso- och sjukvården
- Dialog och samverkan med nyckelaktörer inom hälso- och sjukvården
- Undersköterskors, läkares och sjuksköterskors arbetsmiljö och hälsa
- Risk- och friskfaktorer i hälso- och sjukvården – organisatoriska faktorer av betydelse för medarbetarnas hälsa