Beroende på organisationsstruktur ges olika förutsättningar för medarbetares arbetsmiljö och hälsa, och för arbetsplatsens effektivitet. Det som berör den organisatoriska arbetsmiljön handlar till exempel om vilka medarbetare som ska göra vilka arbetsuppgifter och vem som styr över olika frågor eller områden.
Bakgrund
Att arbetsplatserna blir bra på att förstärka det som gör att vi trivs och mår bra på jobbet är målsättningen med resultatet av fyra projekt inom regeringsuppdraget ”Friska och välmående arbetsplatser”. Kunskapssammanställningen ”Organisering av arbetet/organisationsmodeller” är ett av fyra delprojekt som ligger till grund för genomförande av uppdraget. Projekten startades upp i mars 2019 och pågår fram till och med oktober 2019.
Läs publikationen ”Organisering av arbete och dess betydelse för hälsa och välbefinnande”
Mer information
Del 2. Hur var det på jobbet idag?
Det här är en artikelserie i sex delar som baseras på regeringsuppdraget ”Faktorer som skapar friska och välmående arbetsplatser” och ...
Del 1. Hur var det på jobbet idag?
Det här är en artikelserie i sex delar som baseras på regeringsuppdraget ”Faktorer som skapar friska och välmående arbetsplatser” och ...
Vi analyserar utvecklingen inom arbetsmiljöområdet och belyser arbetsmiljöns beskaffenhet och utveckling
Under vecka 38 får ett antal slumpmässigt utvalda företag och statliga organisationer samt arbetsställen i kommuner och regioner förfrågan om ...
Hur arbetet organiseras är en central fråga för en god arbetsmiljö
Om vi vill förstå hälsa och välmående i arbetslivet måste vi också titta närmare på vilken roll organiseringen av arbetet ...
Presentation: Psykosocial arbetsmiljö – hälsa och välbefinnande
En inspelad presentation av Emilie Friberg där hon går igenom resultatet av kunskapssammanställningen hon och Per Lytsy författat på uppdrag ...