Beroende på organisationsstruktur ges olika förutsättningar för medarbetares arbetsmiljö och hälsa, och för arbetsplatsens effektivitet. Det som berör den organisatoriska arbetsmiljön handlar till exempel om vilka medarbetare som ska göra vilka arbetsuppgifter och vem som styr över olika frågor eller områden.
Bakgrund
Att arbetsplatserna blir bra på att förstärka det som gör att vi trivs och mår bra på jobbet är målsättningen med resultatet av fyra projekt inom regeringsuppdraget ”Friska och välmående arbetsplatser”. Kunskapssammanställningen ”Organisering av arbetet/organisationsmodeller” är ett av fyra delprojekt som ligger till grund för genomförande av uppdraget. Projekten startades upp i mars 2019 och pågår fram till och med oktober 2019.
Läs publikationen ”Organisering av arbete och dess betydelse för hälsa och välbefinnande”
Mer information
Säkra personförflyttningar blir forskningsbaserad guide till stöd för arbetsplatser inom hälso- och sjukvård
Av de risksituationer som kan uppstå för personal som arbetar inom hälso- och sjukvården och som kan leda ...
Del 6. Hur var det på jobbet idag?
Det här är en artikelserie i sex delar som baseras på regeringsuppdraget ”Faktorer som skapar friska och välmående ...
Del 4. Hur var det på jobbet idag?
Det här är en artikelserie i sex delar som baseras på regeringsuppdraget ”Faktorer som skapar friska och välmående ...
Del 3. Hur var det på jobbet idag?
Det här är en artikelserie i sex delar som baseras på regeringsuppdraget ”Faktorer som skapar friska och välmående ...
Del 2. Hur var det på jobbet idag?
Det här är en artikelserie i sex delar som baseras på regeringsuppdraget ”Faktorer som skapar friska och välmående ...