Bakgrund
Forskningen om lärande i arbetet har vuxit snabbt under 1990-talet och ännu snabbare sedan millenniumskiftet. Det finns ett stort antal studier som kan bidra till att beskriva ämnet. Tidigare forskning har fokuserat på individers, arbetstagares eller chefers lärande i arbetet, snarare än på lärandevillkor inom organisationen. Under senare år har allt fler studier publicerats om organisatoriska villkor för lärande i arbetet, vilket kan bidra till en djupare förståelse av arbetsmiljön. Flera olika litteratursammanställningar har publicerats, men ingen av dem har hittills tagit ett helhetsgrepp på lärande i arbetet som en friskfaktor i arbetsmiljön. Detta möjliggör en bättre förståelse för hur lärande i arbetet påverkar den mentala, sociala och organisatoriska arbetsmiljön.
Syfte och mål
Syftet är att belysa lärande i arbetet som en friskfaktor i arbetsmiljön. Det behövs en mer sammanhängande överblick av befintlig forskning för att allsidigt belysa det som en friskfaktor i arbetsmiljön. Det är också av intresse att undersöka om och hur villkor för lärande i arbetet påverkar olika grupper av arbetstagare, såsom kvinnor respektive män. Flera studier visar på starka samband mellan lärande i arbetet och både utveckling av arbetsmiljön och innovation. Det är därför relevant att inkludera kunskap om hur innovation och organisatorisk utveckling fungerar som en förutsättning för arbetsmiljön i sammanställningen.
Projektet är planerat att starta under april/maj och avslutas sommaren 2026.
Texten kommer att uppdateras