Vi är en statlig myndighet som leds av en generaldirektör. Det är riksdagen och regeringen som bestämmer inriktning och ändamål för verksamheten. Regeringens instruktioner till oss anges i en särskild förordning (2018:254) och i ett årligt regleringsbrev med krav på vad vi ska genomföra under ett budgetår.
Vi ska inom vårt ansvarsområde bland annat:
- samla in, sammanställa och sprida kunskap baserad på forskning på ett begripligt och lättillgängligt sätt
- utvärdera och analysera effekter av beslutade och genomförda statliga reformer och andra statliga initiativ
- följa och analysera utvecklingen i syfte att stärka sitt kunskaps-, analys- och utvärderingsarbete.
Myndigheten har även till uppgift att:
- följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor i Europeiska unionen och internationellt
- följa och främja företagshälsovårdens utveckling.
Vi kvalitetssäkrar vårt arbete ur ett vetenskapligt perspektiv genom att låta externa forskare granska våra rapporter och arbetsprocesser. Vi belyser särskilt arbetsmiljöns beskaffenhet och utveckling i olika branscher och beaktar ett jämställdhets- och likabehandlingsperspektiv.
Myndigheten samverkar med arbetsmarknadens parter och andra aktörer.
Vi har ett antal samverkansgrupper och råd som på olika vis stöttar vår verksamhet:
- insynsråd
- kvalitetsråd
- samverkansgrupp Kunskap
- samverkansgrupp Företagshälsovården
Du kan läsa mer om våra samverkansgrupper och råd på webbsidan Stöd till vår verksamhet.