Hur är det att leda en verksamhet och samverka när arbetsplatsen är digitaliserad? Vad är viktigt som ledare att uppmärksamma och hur skapas en god arbetsmiljö på den digitaliserade arbetsplatsen? Det är några av de frågor som kommer att besvaras. Webbinariet arrangeras av det svenska arbetsmiljönätverket och fungerar som Europeiska Arbetsmiljöbyråns (EU-Osha) förlängda arm i Sverige.
Arbetsmiljöverket inspekterar på temat
Mellan 23 september och 8 oktober kommer Arbetsmiljöverket att genomföra en inspektionsinsats av ledarskapets roll i det digitala arbetslivet. Mellan 1500 och 2000 arbetsställen inom privat sektor kommer inspekteras. Inspektionsinsatsen är en del av en EU-kampanjen och resultaten av inspektionsinsatsen kommer att presenteras under webbinariet.
Program 25 oktober
- Resultaten från Arbetsmiljöverkets inspektioner
Malin Cato, projektledare Arbetsmiljöverket, delar med sig av resultaten från höstens inspektioner.
- Lärande exempel från Tillväxtverket
Under pandemin fick Tillväxtverket i uppdrag att snabbt bygga upp och senare avveckla korttidsstöd för företag i behov av personalpermitteringar. En stor temporär organisation med inlånad personal och nyrekryteringar leddes helt på distans under tre års tid. Ewa Thylén, utsedd till “Årets nyskapande chef i offentlig sektor”, tillsammans med huvudskyddsombud och facklig ordförande Nina Dahlman och Linn Johansson delar med sig av de aktivt arbetade med den digitala arbetsmiljön.
- Stöd och verktyg
Prevent och Suntarbetsliv ger smakprov på stöd och verktyg för att leda och samverka på distans.
Anmälan
Sista anmälningsdag är 24 oktober.
Läs mer om kampanjen “Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”.