Ny metod och modell för planering av arbetet inom hemtjänsten

En kommunal hemtjänstorganisation hade problem med stress och bristande arbetsglädje på grund av detalj- och minutstyrning. Införande av ny metod och arbetsmodell för planering ledde till högre kvalité för brukarna och en bättre arbetsmiljö för personalen.

Verksamhet

En kommunal hemtjänstorganisation i en liten kommun i södra Sverige.

Problem

Stress och bristande arbetsglädje bland personalen inom hemtjänsten på grund av detalj- och minutstyrning.

Testad lösning med stöd av statsbidrag

Test och införande av ny metod och arbetsmodell för planering av arbetet inom hemtjänsten.

Varför är exemplet intressant?

Lärdomarna från projektet visar att ett utvecklingsarbete i projektform kan komma i gång snabbare och få längre livslängd om det finns förutsättningar för utvecklingsarbetet på plats i verksamheten. I det här exemplet finns sådana förutsättningar i form av förberedelse och förankring i ledningen. Exemplet visar även på ett sätt att stärka personalens delaktighet och möjlighet att bidra med sin kompetens i ett utvecklingsarbete som ledde till en ny arbetsmetod. Detta i sin tur medförde större engagemang och mer arbetsglädje för personalen.