Bakgrund
Digital teknik tillhandahåller grundläggande tjänster och lösningar för alla sektorer i ekonomin och samhället. Digital teknik förändrar inte bara hur vi arbetar, utan även var och när vi arbetar. Robotteknik och artificiell intelligens stöder och ersätter personal som arbetar i farliga miljöer. Stordata gör övervakningssystemen effektivare. Distansarbete ger anställda ökad autonomi och flexibilitet. Digitaliseringen har sina fördelar, men dess inverkan på arbetsmiljön håller fortfarande på att visa sig och är relativt dåligt kartlagd. Det är viktigt att undersöka de potentiella utmaningarna och riskerna och anpassa det regelverk som främjar och skyddar arbetstagarnas säkerhet och hälsa. Om en människocentrerad strategi används vid utformningen, genomförandet, hanteringen och användningen av digital teknik kan det värna arbetstagarnas säkerhet och företagens produktivitet.
Syfte och mål
Syftet med kampanjen för ett hälsosamt arbetsliv 2023–2025, ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”, är att öka medvetenheten om arbetsmiljörelaterade utmaningar och risker i samband med digital teknik och behovet av att hantera dem på ett säkert och hälsosamt sätt som främjar en riskförebyggande kultur.
Målen är att
- öka kunskapen om säker och produktiv användning av digital teknik inom alla branscher,
- öka medvetenheten om arbetsmiljöutmaningarna i samband med den digitala omställningen,
- informera om framväxande risker och möjligheter,
- främja riskbedömning och säker hantering av digital teknik på arbetsplatsen,
- uppmuntra till utbyte av information och god praxis bland relevanta intressenter.
Tre olika temaområden
Under den treårig kampanjen fokuserar vi på ett tema per år.
- 2023: Digitala arbetssätt
- 2024: Chefens roll i det digitala arbetslivet
- 2025: Teknikens påverkan på arbetsmiljön
Webbinarium inom kampanjen
Tema 2024: Chefens roll i det digitala arbetslivet
Webbinarium 25 oktober: Resultatet av Arbetsmiljöverkets inspektioner och lärande exempel
Välkommen till ett webbinarium där du kommer få ta del av resultaten från Arbetsmiljöverkets genomförda inspektioner, lärande exempel och stöd och verktyg för att leda och samverka på distans.
Webbinarium 31 maj: Att leda och samverka på distans, chefens roll i det digitala arbetslivet
31 maj sände vi ett webbinarium med fokus på chefens roll i det digitala arbetlivet. Hur fungerar det att leda och samverka på distans, hur inventeras risker och vad blir skyddsombudens roll? Lyssna till vad forskningen säger om saken och få inspiration av lärande exempel.
Tema 2023: Digitala arbetssätt
Webbinarium: Digitala arbetssätt med fokus på distansarbete
Det här orienterande webbinarium reder ut vad vi har sett att distansarbete innebär, om det finns särskilda risker och vinster med att arbeta på distans, och vad betyder kognition och kognitiv ergonomi egentligen.
Webbinarium: Resultaten av Arbetsmiljöverkets genomförda inspektioner
Det här webbinariet presenterar resultaten av Arbetsmiljöverkets inspektioner på temat distansarbete, exempel på inspektörernas intryck av inspektionerna samt samtal med parterna kring temat. Webbinariet livesändes 27 oktober men går att se i efterhand.
Webbinarium: Exempel på verktyg och stöd i det digitala arbetslivet
Välkommen till det sista webbinariet för året och det sista på temat digitala arbetssätt. Nu är det dags att ge en glimt av de många verktyg som finns tillgängliga för alla att använda som stöd i arbetet med arbetsmiljön på den digitaliserade arbetsplatsen.
Vår roll som nationell kontaktpunkt
I rollen som kontaktpunkt samverkar vi med arbetsmarknadens parter och andra aktörer i Sverige, i syfte att bidra till genomförandet och implementeringen av EU-Oshas arbete. Som nationellt kontaktpunkt är det också vår uppgift att samordna kampanjerna För ett hälsosamt arbetsliv på nationell nivå.
Läs mer om kampanjen
På EU-Oshas kampanjsida kan du bland annat ta del av kampanjmaterial och se vilka aktiviteter som är på gång. Du kan också läsa mer om digitalisering och vilka möjligheter och risker som finns inom området.
Till kampanjsidan som hr-ansvarig.