Viktig kunskap om arbetsmiljörisker och friskfaktorer hos hälso- och sjukvårdspersonal

Myndigheten för arbetsmiljökunskap har rapporterat in sitt uppdrag om arbetsmiljön inom hälso- och sjukvården till regeringen och det är tydligt att det är en pressad bransch där anställda övervägt att byta jobb. Det står också klart att den kunskap som redan finns om hur man främjar en god och hållbar arbetsmiljö inte används i den utsträckning det skulle behövas.

Resultatet av studien visar att det finns skillnader mellan undersköterskor, sjuksköterskor och läkare inom den offentliga hälso- och sjukvården i vad de upplever som risk- respektive friskfaktorer. Gemensamt för yrkesgrupperna är att de upplever sämre arbetsmiljö än övrig arbetsmarknad och att tre av tio har symtom på stressrelaterad ohälsa. Nästan hälften har haft tankar på att lämna sitt arbete.

Resultatet visar också att risk- och friskfaktorer hänger ihop med organisationernas sätt att styra arbetet, till exempel genom bemanning och schemaläggning, och även med organisationens sätt att förmedla prioriteringar och värderingar. Båda dessa perspektiv behöver prioriteras för en god och hållbar arbetsmiljö, enligt resultatet.

–  Genom att bidra till kunskapen i området kan vi i det här regeringsuppdraget stödja en hållbar, hälsosam och trygg arbetsmiljö hos hälso- och sjukvårdspersonal. Det är viktigt att sammanställa det som innebär risker i arbetsmiljön. Men det är även viktigt att förstå vad i arbetsmiljön som är hälsofrämjande, det vi kallar friskfaktorer, säger Thomas Nessen processledande analytiker vid Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap undersökte också hur interventioner på arbetsplatsen påverkar arbetsmiljö och hälsa. Det visade sig att interventioner ledde till lägre nivåer av upplevd utbrändhet, förbättrad arbetstillfredsställelse och reducerade stressnivåer. Både individ- och organisationsinriktade interventioner kan främja vårdpersonals hälsa och välbefinnande, även om effekterna var små.

En central åtgärd för att stärka arbetsmiljön inom hälso- och sjukvården är enligt studien att etablera ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete. Detta ställer i sin tur krav på långsiktighet, ledarskap och kompetens i olika delar av berörda organisationer. Resultatet tyder på att kunskap redan finns om hur arbetsmiljön kan främjas, men att den inte används.

Läs mer:

https://mynak.se/publikationer/arbetsmiljorisker-och-friskfaktorer-bland-halso-och-sjukvardspersonal/

 

Kontakt:

Thomas Nessen, processledande analytiker Myndigheten för arbetsmiljökunskap
thomas.nessen@mynak.se 073- 804 89 16

Kristin Nylander, kommunikatör Myndigheten för arbetsmiljökunskap
kristin.nylander@mynak.se 076- 134 97 24

Om projektet:

Regeringen gav oss 2021 i uppdrag att inhämta och sammanställa kunskap om arbetsmiljörisker och friskfaktorer bland hälso- och sjukvårdspersonal. Uppdraget som tilldelades Myndigheten för arbetsmiljökunskap 2021 delades in i fyra delstudier:

  • En kartläggning av arbetsmiljö och hälsa hos undersköterskor, sjuksköterskor och läkare i den offentliga hälso- och sjukvården
  • Interventioner för god psykosocial hälsa inom hälso- och sjukvården
  • Intervjustudie om arbetsmiljörisker och friskfaktorer inom hälso- och sjukvården
  • Risk- och friskfaktorer i hälso- och sjukvården – organisatoriska faktorer av betydelse för medarbetarnas hälsa