Bekräftelse från ledningen är viktigt för poliser

Under 2022 valde 902 poliser att avsluta sin anställning inom polismyndigheten. Det finns en risk att bristen på poliser påverkar organisationens psykosociala arbetsmiljö och förmågan att utföra sitt samhällsuppdrag. Myndigheten för arbetsmiljökunskap har sammanställt risk- och friskfaktorerna i arbetsmiljön för poliser i yttre tjänst och kommit fram till att arbetsmiljön är svår att påverka, men att det finns insatser som kan göra skillnad i det dagliga arbetet.

Höga arbetskrav, brist på kontroll över arbetet, lågt inflytande, tidspress och brist på socialt stöd inom organisationen är några av de riskfaktorer som i dag påverkar arbetsmiljön för poliser i yttre tjänst. De har hela samhället som sin arbetsplats vilket gör att vissa risker i arbetet är svåra att ha kontroll över, medan andra potentiella risker går att påverka.

– Det finns en rad faktorer som polisorganisationen kan påverka, som då i stället blir friskfaktorer. Det handlar bland annat om insatser för att stärka det sociala stödet mellan medarbetarna och mellan medarbetare och ledning, väl fungerande system för återkoppling och uppskattning av arbetsprestation, såväl som insatser för att öka medarbetarnas inflytande i organisationen och kontroll över sin arbetssituation, säger Johanna Sundqvist, en av författarna till kunskapssammanställningen och universitetslektor vid enheten för polisiärt arbete, Umeå universitet.

En upplevelse av att räknas och uppskattas i organisationen har visat sig vara en viktig friskfaktor, och att få positiv återkoppling från ledningen. Poliser i yttre tjänst är mer benägna att göra det ”lilla extra” i arbetet om de upplever en högre nivå av kontroll, goda arbetsvillkor och en känsla av säkerhet i arbetet, liksom att de förändringar som genomförs inte sker bara ”för förändringens skull”.

Riskfaktorer i den organisatoriska arbetsmiljön:

  • Höga arbetskrav
  • Brist på kontroll
  • lågt inflytande
  • lågt socialt stöd i organisationen
  • obalans i ansträngning och belöning
  • normer och stigmatisering
  • skiftarbete
  • fysisk ohälsa och kondition.

Friskfaktorer i den organisatoriska arbetsmiljön:

  • Kontroll och inflytande i arbetet
  • goda arbetsvillkor
  • säkerhet i arbetet
  • värdegrund i organisationen
  • rättvisa
  • respekt
  • positiv återkoppling
  • socialt stöd i organisationen
  • arbetstillfredsställelse.

Riskfaktorer i den fysiska/operativa arbetsmiljön

  • traumatiska händelser (till exempel hot och våld)
  • utsatthet för kemiska ämnen, virus, trafikrelaterade luftföroreningar
  • psykisk ohälsa hos poliser, som förhöjd nivå av utmattning.


Friskfaktorer i den fysiska/operativa arbetsmiljön

  • Arbetsverktyg som skyddsfaktor, till exempel kroppsburen kamera.

Läs mer och ta del av hela kunskapssammanställningen.


Kontakt:

Kristin Nylander, kommunikatör Myndigheten för arbetsmiljökunskap
kristin.nylander@mynak.se, 076-134 97 24

Johanna Sundqvist, universitetslektor vid enheten för polisiärt arbete, Umeå universitet
johanna.sundqvist@umu.se, 072- 217 73 13

Om projektet:

Myndigheten för arbetsmiljökunskap har sedan projektstart i januari 2023 sammanställt kunskap om arbetsmiljön för poliser i yttre tjänst. Syftet har varit att se vilka faktorer som utgör risker i arbetsmiljön, samt vad som påverkar arbetsmiljön på ett positivt sätt. Fokus har riktats mot studier genomförda i Sverige, EU-länder (Västeuropa), Storbritannien och Norge. Studiens resultat kan användas av polismyndigheten och andra blåljusmyndigheter i syfte att utveckla organisationens arbetsmiljöarbete, samt för att förebygga ohälsa på individnivå.