Lärande i arbetet som friskfaktor i arbetsmiljön

Myndigheten för arbetsmiljökunskap har startat ett projekt som kartlägger lärande i arbetet och hur det kan bidra till en friskare arbetsmiljö.

Lärande i arbetet betyder både det vardagliga, informella lärandet som sker i arbetsvardagen och mer organiserade utbildningsinsatser inklusive kurser och utbildningar som är en del av lärandet i arbetet. Det är en central del av livslångt lärande och kan bidra till både individens välmående och organisationens utveckling. När medarbetare får möjlighet att utvecklas i arbetet ökar engagemanget, arbetsglädjen och förmågan att hantera förändringar.

Tidigare forskning visar att möjligheter till lärande på jobbet är avgörande för att skapa hållbara arbetsplatser. Det kan leda till ökad arbetstillfredsställelse, stärkt hälsa och bättre förutsättningar att hantera de krav som arbetslivet ställer. För organisationer kan lärande i arbetet dessutom bidra till innovation, produktivitet och minskade kostnader för sjukfrånvaro och personalomsättning.

Trots detta finns det fortfarande begränsat med forskning som samtidigt undersöker arbetsmiljö och villkor för lärande. Därför har myndigheten tagit initiativ till en ny kunskapssammanställning som ska ge en mer heltäckande bild av sambanden.

Projektet ska sammanställa svensk och internationell forskning om lärande i arbetet som friskfaktor i arbetsmiljön. Här ingår att identifiera organisatoriska villkor som gör att lärande inte bara stärker individens kompetens, utan också bidrar till hälsa och hållbarhet över tid. Resultaten ska bli vägledande för arbetsgivare, fackförbund, intresseorganisationer och andra aktörer som arbetar med arbetsmiljöfrågor. Annette Nylund är processledande analytiker på Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Hon förklarar att allt fler studier visar att lärande på jobbet är viktigt både för de anställdas och organisationens utveckling. Därför blir det också en viktig fråga i studier av arbetsmiljön och arbetsmiljöarbete.

Annette Nylund, processledande analytiker vid Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

format_quote

Eftersom lärande i arbetet är centralt både för de anställdas och verksamhetens utveckling blir det också en viktig del av arbetsmiljön. Kunskapssammanställningen syftar till att belysa hur lärande i arbetet kan fungera som en friskfaktor.

Möte med referensgrupp för att samla in värdefulla synpunkter

En tisdag i september samlas projektgruppen och dess forskargrupp för att stämma av arbetet tillsammans med projektets referensgrupp. Samtalet under dagen ägnade stor tid till att diskutera olika relevanta avgränsningar för litteratursökningar om lärande i arbetet som en friskfaktor i arbetsmiljön.

Projektgruppen består av Annette Nylund, processledare för projektet, och Lasse Nivér, kommunikatör, båda på Myndigheten för arbetsmiljökunskap. I forskargruppen ingår Cathrine Reineholm, docent i pedagogik, som koordinerar forskargruppens arbete, Anna Fogelberg Eriksson, biträdande professor i pedagogik, Daniel Lundqvist, biträdande professor i pedagogik i arbetslivet, Andreas Wallo, professor i pedagogik.

I projektets referensgrupp ingår Lotta Dellve, professor i arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, Lena Abrahamsson, professor i lärande och arbetsmiljö, Luleå universitet och Jon Ohlsson, professor i pedagogik i arbetslivet från Stockholms universitet.

I bild från vänster: Daniel Lundqvist, Cathrine Reineholm, Jon Ohlsson, Annette Nylund, Anna Fogelberg Eriksson, Lotta Dellve, Lasse Nivér och Lena Abrahamsson. På bilden saknas Andreas Wallo.

Leverans

Projektet kommer att resultera i en kunskapssammanställning som publiceras på svenska och som också inkluderar en sammanfattning på engelska. Rapporten planeras vara klar i juni 2026. Forskargruppen bakom sammanställningen planerar även att publicera resultaten i en vetenskapligt granskad artikel.

Till projektsidan