Spelet om arbetsmiljön

Ett sjukhus hade ansträngd arbetsmiljö samt behov av att öka kunskapen om systematiskt arbetsmiljöarbete bland ansvariga. En funktionsövergripande utbildningssatsning genom ”Spelet om arbetsmiljön – en kontextanpassad utbildningssatsning i lagbaserad spelform” för chefer, hr och skyddsombud ska ge en gemensam grundläggande arbetsmiljökunskap i verksamheten.

Verksamhet

En sjukhusövergripande satsning i en av Sveriges tre största städer.

Problem

Ansträngd arbetsmiljö inom hälso- och sjukvårdsverksamheten samt behov av att öka kunskapen om systematiskt arbetsmiljöarbete bland ansvariga.

Testad lösning med stöd av statsbidrag

Gemensamt lärande över funktionsgränser genom Spelet om arbetsmiljön – en kontextanpassad utbildningssatsning i lagbaserad spelform.

Varför är exemplet intressant?

En funktionsövergripande utbildningssatsning som samtliga chefer i verksamheten (i det här exemplet är de fler än 600 chefer), HR-representanter samt skyddsombud genomgår ger en gemensam grundläggande arbetsmiljökunskap i verksamheten. Att olika funktioner, och olika intressenter, möts kan ses som en särskild styrka. Satsningen är också intressant eftersom deltagarna är så nöjda med upplägget som bygger på aktivt deltagande, interaktivitet och samspel. Satsningen kan vara intressant som exempel på en insats som kan fungera som en pusselbit av flera i ett större pussel av aktiviteter och insatser som syftar till att främja arbetsmiljövillkoren för ett hållbart arbetsliv.

Arbetsmiljöproblemet och hur det yttrade sig för de anställdaexpand_more

Flera av de deltagare som intervjuades berättade att det inom hälso- och sjukvården finns en tradition av att prioritera patientsäkerhet medan personalens arbetsmiljö inte haft samma självklara prioritet. Det finns dock behov av systematiskt arbetsmiljöarbete, inte minst utifrån den ökade arbetsbelastning som covid-19-pandemin medfört i verksamheten. I den aktuella regionens ansökan om statsbidraget nämns exempelvis att belastningen på vårdens medarbetare varit extremt hög under lång tid. Uppskjuten vård på grund av pandemin innebär fortsatt hög arbetsbelastning med övertid samt många och långa arbetspass, med risk för ökad ohälsa bland medarbetarna. I ansökan och under intervjuer framförs även ett behov av hälsofrämjande arbete för att kunna behålla personal och på längre sikt kunna säkra kompetensförsörjningen.

Processen fram till den testade lösningenexpand_more

Vid det sjukhus som bedrev det projekt som beskrivs här identifierades ett behov av att öka kunskapen om det systematiska arbetsmiljöarbetet i verksamheten. Längre tillbaka i tiden genomfördes fysiska arbetsmiljöutbildningar som riktades till chefer och skyddsombud. De ersattes sedan av webbaserad utbildning, e-utbildning. Under en period hade man i sjukhusets verksamhet erbjudit e-utbildning på arbetsmiljöområdet, som byggde på individuellt deltagande och enskild inlärning, men man konstaterade att det var svårt att bedöma hur deltagarna kunde dra nytta av utbildningen och omsätta den i praktiken. Det saknades dessutom en arena för dialog mellan chefer och skyddsombud i kunskapsutvecklingen om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Den testade lösningenexpand_more

Utifrån de identifierade behoven av gemensam kunskapsutveckling beslutade man att vända sig till en extern leverantör av en fysisk utbildning på arbetsmiljöområdet. Initiativ togs av ansvariga och arbetsmiljöspecialister vid en centrumbildning (organiserad under HR-staben vid sjukhuset) som fungerar som en övergripande resurs för sjukhuset när det gäller personalens välmående. Tillsammans med huvudskyddsombuden inom fackförbunden Vårdförbundet, Kommunal, Läkarförbundet samt Unionen genomförde aktörerna vid centrumbildningen en testomgång av utbildningen med leverantören. Testet föll väl ut och det beslutades att utbildningen ska erbjudas till sjukhusets samtliga chefer, HR-personal samt skyddsombud. Ansvarig vid centrumbildningen berättar om vad deltagarna i testomgången ansåg om utbildningen:

De sa att det här är den bästa arbetsmiljöutbildningen någonsin och det gav oss ju kraften och energin att fortsätta framåt i det här arbetet att just stärka det systematiska arbetsmiljöarbetet och höja kompetensnivån för både chefer, HR-partners och skyddsombud på alla nivåer. (Projektrelaterad roll)

Efter testomgången började man erbjuda utbildningen i verksamheten. Efter en initialt trög start med utbildningsomgångar som fick ställas in på grund av för få deltagare, har satsningen sedan hösten 2022 tagit fart, genom positiv ryktesspridning. Flera fulltecknade utbildningsomgångar (ca 20 deltagare per gång) har genomförts och utbildningssatsningen fortgår med flera utbildningsomgångar varje månad.

Med hjälp av statsbidragsstödet upphandlades alltså ett utbildningskoncept som går ut på att deltagarna under en utbildningsdag ställs inför arbetsmiljöproblem som ska hanteras i Spelet om arbetsmiljön. Deltagarna delas in i lag, över funktionsgränser, som tävlar mot varandra i deltävlingar under ledning av utbildningsanordnaren. Innehållet i spelet är anpassat till och utgår från den egna verksamheten, baserat på den aktuella regionens samt sjukhusets riktlinjer och rutiner, t.ex. samverkansrutiner och lokal struktur för systematiskt arbetsmiljöarbete. Under utbildningsdagen sker fyra deltävlingar som fokuserar organisatorisk och social arbetsmiljö, samverkan, arbetsanpassning samt rehabilitering. Deltagarna har under utbildningsdagen tillgång till samlad dokumentation (t.ex. föreskrifter och handböcker) som resurs för lagets arbete med att hitta lösningar. Vid summeringen av respektive deltävling går utbildningsanordnaren igenom lösningarna utifrån tillämpliga riktlinjer och lagar. Vinnande lag belönas med en T-shirt.

Resultat och direkta effekter i verksamhetenexpand_more

Deltagarna anger att det är för tidigt för att det ska gå att se om utbildningssatsningen har givit några synbara effekter i verksamheten, ut till medarbetarnivån och konkreta effekter på arbetsmiljön. Som ett kvalitativt resultat lyfter deltagarna fram att det finns en tendens till tidigare samverkan mellan chefer och skyddsombud i arbetsmiljöfrågor och att de som genomgått utbildningen får inställningen att man kan hjälpa varandra kontinuerligt i processen. Det utgör en skillnad mot en annars vanligt förekommande procedur vid arbetsmiljöproblem: att chefen först försöker hitta lösningar och därefter, i ett senare skede i processen, kopplar in skyddsombud.

Eftersom utbildningen bygger på samverkan i laget bäddar utbildningsformen för att fortsatt främja samverkan mellan chefer och skyddsombud. En arbetsmiljöspecialist respektive en verksamhetschef reflekterar över detta:

Jag hoppas att man tar med sig att man ska samråda och samarbeta om arbetsmiljön, för det är det som är det viktiga tror jag, att man inte går i klinch med varandra utan man försöker lösa uppgiften tillsammans. (Projektrelaterad roll)

Och också då, det har ju varit lokalt som det har varit kanske lite utmanande i relationerna, men att det har bidragit till att de också då får en bättre dialog med varandra. Man lyfter liksom bort en del utav de saker man har fört som en konflikt mellan oss, så inser man att nej, men regelverket ser ut så här och det måste vi förhålla oss till. (Chef)

Alla som intervjuades är mycket positivt inställda till utbildningssatsningen, det framförs att Spelet om arbetsmiljö har varit givande, både till innehåll och form. Utbildningen ger dels konkreta insikter om gällande regelverk, dels förhållningssätt till det systematiska arbetsmiljöarbetet:

Och alla inspektioner hittills har man lyft Spelet om arbetsmiljön som är en viktig del i det kunskapshöjande arbetet och att man har fått lite aha-upplevelser om att, ja, men att det funkar bra att jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete. Det är inte betungande, det behöver inte vara betungande. (Projektrelaterad roll)

Flera lyfter också fram att det var en extra ”krydda” att det byggs in ett tävlingsmoment i utbildningen:

Så tycker jag att det var intressant med att vi blev uppdelade i grupper och sen just det här med, det kanske låter larvigt, men att det ändå var lite tävling. Det går ju inte att komma ifrån att det är också kanske ett annat grepp. (Chef)

Lärdomar kring viktiga förutsättningar för att uppnå resultat och effekterexpand_more

Deltagarna trycker på att Spelet om arbetsmiljön är en av pusselbitarna som kan bidra till det systematiska arbetsmiljöarbetet och en god arbetsmiljö. Spelet i sig lyfts inte fram som en lösning som kan stå på egna ben för att stärka arbetsmiljön, utan det är först tillsammans med annat utvecklingsarbete på arbetsmiljöområdet som man förväntar sig att Spelet om arbetsmiljön kan ge effekt. De förutsättningar som lyfts fram som centrala, och som möjliggjort testet av Spelet om arbetsmiljön i verksamheten, är att det funnits en organisatorisk funktion med huvudansvar för arbetsmiljöfrågor och medarbetarnas välmående, en stöttande ledning samt extern finansiering. Detta har varit nödvändigt för att man skulle kunna göra en utbildningssatsning av den här storleken och som bygger på inköp/upphandling av ett utbildningskoncept med konsultstöd. Statsbidraget var viktigt, men det fanns även annan extern finansiering som hade kunnat sökas.

… hälsofrämjande och hållbara arbetsplatser som samlade ihop detta och man behöver ha en, ja, vad ska vi säga? En intern infrastruktur för att möjliggöra det här arbetet. Hade jag suttit som chef någon annanstans ute i kliniskt arbete hade jag inte haft en chans att ha koll på det här /…/ Det behöver finnas möjliggörare på arbetsplatsen eller inom organisationen som har omvärldsperspektiv. (Projektrelaterad roll)

Ja det, det fick vi ju liksom tummen upp, vi har en väldigt positiv sjukhusledning till att jobba för man har ju insett att vi står nästan och faller med våra medarbetare om vi ska lyckas i vårt uppdrag eller inte. Har vi medarbetare som inte mår bra eller är väldigt pressade och liksom ja, men då får vi ju heller inte leverans. Och tvärtom har vi ett klimat så att vi kan anse att vi kan verka för en god arbetsmiljö då blir det nästan alltid ett positivt resultat och en god leverans. (Projektrelaterad roll)

[Statsbidraget] möjliggjorde definitivt detta. Sen har vi ju också haft regionala bidrag i hållbara och hälsofrämjande arbetsplatser både under föregående år och i år. Så man kan säga att statsbidraget definitivt möjliggjorde, hade vi inte fått statsbidrag så har vi kunnat använt regionala pengar i stället, men utan den externa finansieringen hade vi inte kunnat göra det alls. (Projektrelaterad roll)

Utvecklingsarbete med fokus på arbetsmiljö främjades alltså i det här fallet av en kombination av aktiviteter och stödjande organisatoriska förutsättningar.