Stödmaterial för att arbeta med elever och studenters arbetsmiljö

Allt fler unga upplever stress under sin skoltid. Samtidigt som det råder en utbredd uppfattning inom sektorn att ansvaret för elever och studenters arbetsmiljö är otydligt. För att främja arbetet med ungas sociala och organisatoriska arbetsmiljö tar vi fram ett stödmaterial riktat till huvudmän, rektorer och skolpersonal.

Trots att elever och studenter omfattas av arbetsmiljölagen upplevs ansvaret för deras arbetsmiljö som otydligt inom sektorn, och riskerar därför att hamna ”mellan stolarna”. Utan ett tydligt helhetsansvar brister ofta stödet, särskilt vad gäller den sociala och organisatoriska arbetsmiljön.

Hälften av eleverna känner sig stressade varje vecka

Studenter är överrepresenterade när det gäller psykisk ohälsa, och tidig stress under studietiden kan påverka både hälsa och arbetsförmåga långt in i vuxenlivet. Sveriges förenade studentkårer (SFS) har påtalat behovet av en vägledning för universitet och högskolor med särskilt fokus på den sociala och organisatoriska arbetsmiljön.

Men utmaningarna börjar redan tidigare. Skolverkets undersökning ”Attityder till skolan 2024” visar att var tredje elev i mellanstadiet, och hälften av eleverna i högstadiet och gymnasiet, upplever stress flera gånger i veckan. De vanligaste orsakerna är läxor, prov och höga prestationskrav.

Undersökningen visar också tydliga genusskillnader, bland tjejer i högstadiet och gymnasiet uppger drygt 60 procent att de känner sig stressade i skolan flera gånger i veckan, vilket är betydligt högre än bland killar.

En viktig workshop markerade starten på arbetet med stödmaterialet

Den 9 maj samlades representanter från bland annat Skolverket, Arbetsmiljöverket och Karolinska Institutet för att delta i en workshop som även markerade starten på arbetet med stödmaterialet. Under dagen fördes samtal kring hur skolor och lärosäten bättre kan arbeta med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön för elever och studenter.

Robert Ljung processledande analytiker på myndigheten leder arbetet med stödmaterialet.
format_quote

Med workshopen lade vi grunden för ett fortsatt samarbete med bred förankring. Deltagarna bidrog med viktiga perspektiv på gemensamma utmaningar och gav inspel till utvecklingen av stödmaterialet.

Fokus på främjande och förebyggande arbetsmiljöarbete

Projektet syftar till att ta fram ett stödmaterial som stärker skolors och lärosätens möjligheter att arbeta främjande med elever och studenters sociala och organisatoriska arbetsmiljö. Stödmaterialet ska vara ett praktiskt verktyg för huvudmän, rektorer och skolpersonal inom grundskola, gymnasium och högre utbildning.

Målet är att öka kunskapen om vilka faktorer som bidrar till en god arbetsmiljö, men också att tydliggöra riskfaktorer som kan påverka elevers och studenters hälsa och förutsättningar negativt.