Vi söker en kommunikatör

Är du en samhällsintresserad kommunikatör som vill arbeta på en myndighet som verkar inom det högaktuella området arbetsmiljö? Då kan jobbet som kommunikatör hos oss vara något för dig!

  • Sista ansökningsdag

    7 januari 2021

  • Anställningsform

    Tillsvidare, heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning

  • Tillträde

    Snarast, enligt överenskommelse

  • Lönesättning

    Individuell lönesättning

  • Ansök

    Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att begära att få ta del av innehållet.

    Sista ansökningsdag har passerat.

Vårt uppdrag

Myndigheten för arbetsmiljökunskap är en statlig myndighet med säte i Gävle. Myndigheten är ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör arbetsmiljön. Vi sammanställer och tillgängliggör forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärderar och analyserar effekter av statliga reformer, följer och främjar kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt arbetar med frågor kopplade till företagshälsovårdens utveckling. Vår ambition är att bidra till ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv.

Dina arbetsuppgifter

Vi arbetar långsiktigt för att sprida arbetsmiljökunskap med målsättningen att utveckla och ge stöd till det praktiska arbetsmiljöarbetet på arbetsplatser. En viktig del i vårt uppdrag är att den kunskap vi sprider är anpassad utifrån våra målgruppers behov. I det arbetet är du viktig och vi söker dig som har erfarenhet av operativt kommunikationsarbete. Anställningen innebär bland annat att arbeta med planering, samordning och genomförande av aktiviteter för spridning av kunskap om arbetsmiljö. Du kommer att delta i projekt och verka för ett kommunikativt arbetssätt inom myndigheten, samt skriva texter som bygger på vetenskapligt underlag. Du har kapacitet att arbeta självständigt och i team med planering och genomförande av kommunikationsinsatser, men även med rådgivning i kommunikationsfrågor till verksamhet och ledning. I dina arbetsuppgifter ingår att föra dialoger med våra målgrupper, samarbetsparters och olika leverantörer. Du arbetar redaktionellt med text, bild och film till våra digitala kanaler, som vår webb, intranät och sociala medier. Du arbetar parallellt med kortsiktiga och långsiktiga uppdrag.

Våra förväntningar på dig

Vi söker dig som har en akademisk examen på minst kandidatnivå i något kommunikatörsprogram eller inom medie- och kommunikationsvetenskap. Du har minst ett års dokumenterad erfarenhet av praktiskt kommunikationsarbete som generalist. Du kan hantera hela processer vid exempelvis trycksaker, publiceringar på webb och i sociala medier. Vi har kontakter på EU-nivå, så utöver mycket goda kunskaper i svenska, ska du ha goda kunskaper i engelska. Du ska även ha kännedom om klarspråk och tillgänglighetsdirektivet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med kommunikation inom offentlig verksamhet, har redaktionell erfarenhet, erfarenhet av arbete i projektform eller team-baserat. Utöver goda kunskaper i Office-paketet och Adobe CC är det meriterande med vana av att arbeta i publiceringsverktyg för webbplatser och sociala medier, nyhetsbrev, podcast- och filmproduktion.

Personliga egenskaper

Du är en säker stilist och använder sociala medier naturligt i din vardag. Du har förmåga att se helheter och anpassar kommunikationen utifrån förutsättningar och mottagare. Du är utåtriktad, har god samarbetsförmåga och vana att arbeta självständigt, samtidigt som arbetet ställer krav på att du har ett flexibelt förhållningssätt och god förmåga att bygga förtroende. Rollen kräver att du självständigt kan sammanställa rapporter och informationsunderlag bland annat i form av webbtexter.

Vi är en liten myndighet med ca 20 medarbetare och är fortfarande i ett uppbyggnadsskede så är det viktigt att du tycker om att bidra i utveckling och förändring inom ditt område. Vi kommer att värdera personliga egenskaper högt.

Anställningens omfattning och villkor

Arbetssättet på kontoret är organiserat i team och projekt som förutsätter att medarbetare är på plats i Gävle även om en del arbete kan bedrivas på distans (gäller under normala omständigheter, just nu följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer och restriktioner vilket innebär arbete i hemmet). Anställningen är tillsvidare och på heltid, med tillträde snarast. Myndigheten tillämpar provanställning på sex månader, erbjuder månadslön med individuell lönesättning och praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda.

Så gör du för att ansöka

Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast 2021-01-07 där du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Sänd din ansökan till jobb@mynak.se och märk den med diarienummer P 2020-4. Myndigheten behandlar alla ansökningar i enlighet med GDPR.

Om du har några frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Christina Karppanen HR-konsult, 070-856 04 61, eller om arbetets innehåll Joakim Silfverberg, Funktionssamordnare för kommunikation, samverkan och internationalisering. 026-14 84 05. Vår fackliga representant är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 72.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.