Utdrag ur kunskapssammanställningen
Det övergripande syftet med kunskapssammanställningen var att sammanfatta befintlig europeisk forskning om hur arbetsplatser utifrån gällande lagstiftning och regelverk arbetar med arbetsmiljöfrågor. Att studier från Europa inkluderades berodde på att lagstiftning finns på såväl europeisk som nationell nivå och det är relevant att belysa skillnader mellan hur länder, sektorer och branscher hanterar dessa frågor.
Två huvudfrågor utgjorde grunden för kunskapssammanställningen:
- Hur tolkar och tillämpar arbetsplatser arbetsmiljöreglering i sitt arbetsmiljöarbete?
- Vilka organisatoriska förutsättningar har betydelse för arbetsplatsers efterlevnad av regelverk gällande arbetsmiljö?
För att svara på båda frågorna sorterades och analyserades materialet vilket bland annat ledde till fyra teman. Dessa teman berör såväl förutsättningarna för efterlevnad av regelverk, som det faktiska arbetsmiljöarbete som sker på arbetsplatser i relation till regelverk och tillsyn.
Några av slutsatserna man kan dra från resultaten är att i linje med tidigare forskning finns det inte ett linjärt förhållande mellan lagtext, arbetsmiljöpraktik och arbetsmiljöutfall. Hur en organisation arbetar med arbetsmiljöarbete är beroende av förutsättningar på olika nivåer, från EU-direktiv och lagstiftning, via ledning och styrning, till medarbetares arbetsvillkor och kunskap.
Dessa förutsättningar kan tillsammans bidra till att skapa externa och interna tryck på organisationerna att förbättra eller upprätthålla arbetsmiljöarbetet. Externt tryck skapas exempelvis genom lagar och tillsyn medan internt tryck skapas bland annat genom ledning och styrning. Kunskapssammanställningen visar också att vissa områden är underutforskade, särskilt jämställdhetsperspektiv och företagshälsovårdens roll i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
Ladda ner rapporten för att läsa mer om de fyra olika temana och ta del av hela resultatet.
Författare
Christian Ståhl, professor, Linköpings universitet.
Daniel Lundqvist, docent, Linköpings universitet.
Cathrine Reineholm, docent, Linköpings universitet.