Medarbetare i fikarummet framför en laptop som visar upp myndighetens hemsida.

Vi söker en vikarierande processledande analytiker

Är du en driven och samarbetsorienterad analytiker som vill öka och tillgängliggöra kunskaper om arbetsmiljö i samhället? Vill du arbeta med processledning och kunskapssammanställningar i nationella och internationella forskningssammanhang som präglas av utveckling och förändring? Då kan jobbet som vikarierande processledande analytiker hos oss vara något för dig!

  • Sista ansökningsdag

    25 januari 2021

  • Anställningsform

    Vikariat, heltid

  • Tillträde

    Snarast, enligt överenskommelse

  • Lönesättning

    Individuell lönesättning

  • Ansök

    Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att begära att få ta del av innehållet.

    Sista ansökningsdag har passerat.

Vårt uppdrag

Myndigheten för arbetsmiljökunskap är en statlig myndighet med säte i Gävle. Vi har till uppgift att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom att vara ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör om arbetsmiljö. Myndigheten ska på nationell nivå sammanställa och tillgängliggöra forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärdera och analysera effekter av statliga reformer, följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt arbeta med frågor kopplade till företagshälsovårdens utveckling.

Dina arbetsuppgifter

Vi rekryterar nu en vikarierande analytiker för arbete med ett flertal varierande uppgifter av projekt- och processledande karaktär. Huvudinriktningen är regeringsuppdrag samt myndighetens egeninitierade projekt om arbetsmiljökunskap i skolan och framtagande av systematiska kunskapssammanställningar.

Dina arbetsuppgifter innebär att processleda experter, författa rapporter och utredningar. Ditt arbete resulterar i redovisningar av uppdrag, vetenskapliga kunskapsunderlag, strategiska handlingsplaner, riktlinjer till nya stödmaterial, analysrapporter och utvecklingsprocesser på olika nivåer inom arbetsmiljöområdet. Du kommer att ha ett nära samarbete med myndighetens övriga processledande analytiker och kommunikatörer. Samverkan med externa aktörer på nationell och internationell nivå är en stor del av arbetet.

Våra förväntningar på dig

För arbetet krävs att du har ett par års erfarenhet från statlig sektor av projektledning inom forskning, utvärdering eller annan analytisk verksamhet. Du har god kännedom om och erfarenhet av kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och det är en fördel om du har erfarenhet av att genomföra utredningar och forskningsrapporter. Vi ser gärna att du har kunskap om och erfarenhet av kontakter med olika aktörer inom arbetsmiljöområdet. Anställningen kräver att du har akademisk examen på avancerad nivå (magister-/masterexamen) inom relevant kunskapsområde, till exempel samhällsvetenskap, pedagogik eller humaniora. Vi ser gärna att du har examen inom forskarutbildning (licentiat eller doktorsexamen).

Rollen som processledande analytiker kräver att du är självständig och ansvarstagande, att du är noggrann och har en förmåga att anlägga ett brett perspektiv inom arbetsmiljöområdet. Som person är du analytisk, driven och rapporterar med hög kvalitet inom givna tidsramar. Du har mycket god samarbetsförmåga och ser värdet av samverkan med andra för att nå resultat. Din goda kommunikativa förmåga gör att du utrycker dig välformulerat och tydligt i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska, och du är mån om att mottagaren uppfattar budskapet.
Vi värdesätter att du tillför en yrkesbakgrund som vidgar myndighetens perspektiv och gruppens gemensamma kompetens. Här avses såväl personliga erfarenheter som kunskaper och arbetslivserfarenhet. Eftersom myndigheten fortfarande befinner sig i ett uppbyggnadsskede är det viktigt att du tycker om att bidra i utveckling och förändring. Vi kommer att värdera personliga egenskaper högt.

Anställningens omfattning och villkor

Arbetssättet på kontoret är organiserat i team som under normala omständigheter förutsätter att medarbetare är på plats i Gävle en stor del av tiden, samtidigt som arbetet kan innebära resor inom och utanför Sverige. Under pågående pandemi följer myndigheten de rekommendationer som finns och medarbetare arbetar hemifrån. Anställningen är ett vikariat på heltid längst till och med 31 mars 2022, med tillträde snarast. Myndigheten erbjuder månadslön med individuell lönesättning och praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda.

Låter detta intressant?

Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast 25 januari 2021. Sänd din ansökan till jobb@mynak.se och märk den med diarienummer P 2020-5. Myndigheten behandlar alla ansökningar i enlighet med GDPR.

Om du har några frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Christina Karppanen (HR-konsult), tfn 070-856 04 61, eller om arbetets innehåll Anna Mannikoff (funktionssamordnare), tfn 026-14 84 16. Vår fackliga representant är Christer Gustafsson (SACO), tfn 076-827 44 72.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.