Vi söker en IT-ansvarig för såväl strategisk IT-utveckling som IT-support

Är du erfaren och samarbetsorienterad inom IT-området och vill arbeta på en myndighet som verkar inom det högaktuella området arbetsmiljö? Vill du vara med och vidareutveckla och forma en expertmyndighet som har möjlighet att påverka både nationellt och internationellt? Önskar du varierade arbetsuppgifter som inkluderar både strategiskt och operativt arbete inom IT? Då kan jobbet som IT-ansvarig hos oss vara något för dig!

  • Sista ansökningsdag

    1 augusti 2021

  • Anställningsform

    Allmän visstidsanställning på heltid i ett år

  • Tillträde

    Snarast, enligt överenskommelse

  • Lönesättning

    Individuell lönesättning

  • Ansök

    Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att begära att få ta del av innehållet.

    Sista ansökningsdag har passerat.

Vårt uppdrag

Myndigheten för arbetsmiljökunskap inrättades 2018 och har sitt säte i Gävle. Myndighetens uppdrag är att sammanställa och tillgängliggöra forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärdera och analysera effekter av statliga reformer, följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt följa och främja företagshälso-vårdens utveckling. Vår ambition är att bidra till att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom att vara ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör arbetsmiljö.

Vi söker nu en engagerad IT-ansvarig med placering vid en av myndighetens tre funktioner. Vår IT-miljö som stöds av annan statlig myndighet, är för närvarande huvudsakligen Microsoft-baserad.

Dina arbetsuppgifter

Som IT-ansvarig kommer du att arbeta med myndighetens övergripande IT-frågor samt IT-support för medarbetarna. Det innebär arbete på både strategisk och operativ nivå.

Du driver utvecklingsfrågor inom IT-området för myndigheten. Du bidrar till nya och uppdaterade styrdokument som policys och rutiner inom IT-området. Du har ett säkerhetstänkande när det gäller IT-lösningar och du kan utföra arbetsuppgifter inom IT-säkerhet.

Du löser myndighetens dagliga IT-problem och svarar på frågor genom telefon, e-post, fjärrstyrning eller fysiskt på plats. Du är beställare och kravställare till våra leverantörer inom IT, inklusive den statliga myndighet som för närvarande tillhandahåller vår IT-miljö. Du ansvarar för våra IT-licenser inom IT-området. Andra arbetsuppgifter är felsökning och konfigurering liksom installering av datorer och att sätta upp integrationer mellan myndighetens IT-miljö och andra digitala system/tjänster.

Du kommer att arbeta självständigt i rollen som IT-ansvarig med bland annat support av system, program och datorer. Vidare kan du få arbeta med sammanställningar, uppföljningar, statistik samt ta fram beslutsunderlag. Du kommer också utifrån din roll att vara ett stöd i hantering av avtal inom IT-området, upphandling av IT-utrustning och inköp av mobiltelefoner. Du kan även komma att representera myndigheten externt i de frågor som är relevanta för tjänsten.

Våra förväntningar på dig

Du har en treårig gymnasial utbildning med inriktning mot IT alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Meriterande är utbildning på eftergymnasial nivå inom IT-området. Du behöver också ha arbetslivserfarenhet inom IT-utveckling och IT-support. Du har goda kunskaper i Microsoft operativsystem bl.a. Win10 och Microsoft 365. Du har ett allmänt tekniskt intresse och besitter goda kunskaper om datorer, system och teknik. Vi söker dig som är en problemlösare och ser möjligheter i stället för problem.

Vi söker dig som är en utmärkt lyssnare och kan kommunicera väl med både verksamhetens medarbetare och tekniska specialister. Du behöver vara serviceinriktad eftersom du kommer att ge service åt myndighetens alla medarbetare, funktionssamordnare och GD.

Du ska vara självgående och initiativrik, till exempel gällande utredningar, design-principer och genomföranden. God samarbetsförmåga behövs för att kunna ingå i – och bistå projektgrupper, medverka vid upphandlingsunderlag samt ge support till medarbetarna gällande vår digitala kommunikation.

Vi söker en person som trivs i en roll med stort ansvar, då tjänsten är nyinrättad i en ensamroll. Som person är du analytisk och rapporterar inom givna tidsramar. Du utrycker dig välformulerat och tydligt i tal och skrift på svenska.

Eftersom myndigheten fortfarande befinner sig i ett uppbyggnadsskede, är ganska liten med cirka 20 tillsvidareanställda och flertalet visstidsanställda, kommer vi att värdera personliga kompetenser högt.

Anställningens omfattning och villkor

Arbetssättet på kontoret är organiserat i team som förutsätter att medarbetare är på plats på kontoret i Gävle en stor del av tiden. Anställningen är en allmän visstidsanställning på heltid i ett år med placeringsort Gävle, tillträde snarast enligt överenskommelse. Eventuell möjlighet till förlängning eller tillsvidareanställning finns. Myndigheten erbjuder månadslön med individuell lönesättning, statliga förmåner och anställningsvillkor och praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda. Vidare omfattas myndigheten av det centrala kollektivavtalet Villkorsavtalet.

Låter detta intressant?

Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast 2021-08-01. Sänd din ansökan till jobb@mynak.se och märk den med D-nr. P 2021–000009. Myndigheten behandlar alla ansökningar i enlighet med GDPR.

Om du har några frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Annica Skarpfors (HR-ansvarig), 026-14 84 04, eller om arbetets innehåll, kontakta Joakim Silfverberg (funktionssamordnare), 026-14 84 05. Vår fackliga representant är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 72.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är
fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.