Vi söker en erfaren ekonom

Är du en erfaren och samarbetsorienterad ekonom och vill arbeta på en myndighet som verkar inom det högaktuella området arbetsmiljö? Vill du vara med och vidareutveckla och forma en expertmyndighet som har möjlighet att påverka både nationellt och internationellt? Se hit, då kan jobbet som ekonom hos oss vara något för dig!

  • Sista ansökningsdag

    3 oktober 2022 (idag)

  • Anställningsform

    Tillsvidare, heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning

  • Tillträde

    Snarast, enligt överenskommelse

  • Lönesättning

    Individuell lönesättning

Vårt uppdrag och arbetsplats

Myndigheten för arbetsmiljökunskap inrättades 2018 med kontor i Gävle. Myndighetens uppdrag är att sammanställa och tillgängliggöra forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärdera och analysera effekter av statliga reformer. Vi ska följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt följa och främja företagshälsovårdens utveckling. Vår ambition är att bidra till att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom att vara ett nationellt kunskapscentrum inom arbetsmiljöfrågor.

Myndigheten främjar ett hållbart och friskt arbetsliv och tillämpar förtroendearbetstid för möjlighet till flexibilitet i vardagen, erbjuder friskvårdsbidrag och uppmuntrar medarbetarna till individuell kompetensutveckling. Här finns möjlighet till distansavtal som innebär att kunna arbeta delvis på distans. Fasta mötesdagar på kontoret förekommer och övrig närvaro planeras i samråd med funktionssamordnare och chef.

Vi söker nu en erfaren ekonom till en av myndighetens tre funktioner, planering och administration. Funktionen är en rådgivande, planerade och samordnade funktion. Inom funktionen arbetar vi med verksamhetsstyrning, HR, ekonomi, lokalfrågor, inköp- och upphandlingar, diarie- och arkivverksamhet samt andra administrativa uppgifter.

Dina arbetsuppgifter

Som ekonom kommer du att ansvara för myndighetens ekonomifrågor som fortsätta bygga upp och utveckla ekonomiarbetet. Det innebär självständigt arbete på både strategisk och operativ nivå. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara följande:

  • Internbudget
  • Rådgivande stöd inom projektekonomi till forsknings- och utvärderingsekonomi
  • Budgetprognos och budgetunderlag till regeringen
  • Årsredovisning och årlig revision
  • Skapa och revidera styrdokumentation

Utöver detta ingår även genomföranden av granskningar och analyser av verksamheten, sammanställningar, uppföljningar samt att ta fram beslutsunderlag inom ramen för ekonomi. Du kommer i din roll bland annat ha ett nära samarbete med kollega inom upphandling och inköp.

För övrigt hanterar i dagsläget Statens servicecenter delar av de ekonomiadministrativa tjänsterna och du kommer att vara kontaktperson gentemot dem och även representera myndigheten externt i de frågor som berör ekonomi.

Våra förväntningar på dig

Vi ser att du har en akademisk examen med inriktning ekonomi. Du har erfarenhet av den offentliga sektorn. Det är meriterade om du erfarenhet från annan statlig myndighet. Har du tidigare erfarenhet av arbete mot SSC inom ekonomiområdet, Ekonomistyrningsverket, Riksrevisionen, Riksgälden eller andra relevanta myndigheter ser vi det som meriterande. Du har flerårig erfarenhet att arbeta med intern budgetering, ekonomiuppföljning, verksamhetsuppföljning samt redovisning.

För övrigt ser vi att du har goda kunskaper och erfarenheter av ekonomisystem som Visma Proceedo och Agresso.

Vi söker dig som är självgående och trivs i en roll med stort ansvar. Du har god förmåga att strukturera och prioritera i ditt arbete. Som person är du analytisk och rapporterar med hög kvalitet inom givna tidsramar. Du har mycket god samarbetsförmåga och samverkar internt och externt för att nå förväntande resultat. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig välformulerat och tydligt på svenska i tal och skrift.

Myndigheten är nu fyra år och fortfarande i utveckling därför ser vi det värdefullt att du bidrar till förändring och utveckling. Vi är en liten myndighet med ca 25 medarbetare och vi kommer att värdera dina personliga egenskaper högt.

Anställningens omfattning och villkor

Anställningen är en provanställning på sex månader på heltid och tillträdesdag är enligt överenskommelse. Vi erbjuder månadslön med individuell lönesättning.

Låter detta intressant?

Vi välkomnar din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 2022-10-03. Ansökan skickas till jobb@mynak.se och märk ansökan med ”Söker utlyst tjänst som erfaren ekonom Dnr 2022-000004”. Myndigheten behandlar alla ansökningar i enlighet med GDPR.

Om du har några frågor angående rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Nathalie Ekström (HR-ansvarig), 026-14 84 02, eller om arbetets innehåll Jenny Riddarström (funktionssamordnare), 026-14 84 21. Våra fackliga representanter är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 27 och Cinnika Lögdkvist (OFR-S/ST), 031-617052.